fredag 23 augusti 2013

Annie Sloan – Chalk Paint

IMG_2511

Annie Sloan – Bra täckande färg som torkar på 30 min och inte luktar och som du kan måla direkt på lackade möbler. Alltså inget förarbete behövs längre. I´m in heaven! :-)
Kolla in Annie Sloan HÄR!

IMG_2510

När vi var i Borås fick jag med mig en burk chalk paint i Pure och en soft wax clear. Tack mamma för min tidiga födelsedagspresent! Finns fler färger och wax som är mörkare för en mycket mer rustik och shabby chic stil.
Storegårdens underbara hemsida hittar du HÄR!

IMG_2512

Färgen vit finns som pure, bruten i kallt och bruten i varmt. Jag tror vi försökte välja i säkert 20 min innan det helt enkelt blev pure. Jag längtar tills jag skall få påbörja arbetet eftersom just den här färgen sägs vara något utöver det vanliga. :-)

God morgon kära vänner!

I somras när vi var i sommarstugan tog vi en tripp till Erikshjälpen i Säffle och självklart fann vi en hallmöbel som vi så länge letat efter. Mamma och pappa tyckte direkt att vi kulle köpa den och erbjöd sig att köra hem den till oss (vi hade liksom fullt i vår bil med packning och barnvagn etc).
Tack snälla mor och far! ♥

Eftersom det är en möbel som måste målas om såg jag allt arbete framför mig och klagade lite hos mamma som då sa “Nej, du bara MÅSTE måla med Annie Sloan”. Efter lite snack oss emellan och lite titt på youtube (sök Annie Sloan) så insåg jag att det var exakt sådan färg jag var ute efter.

Du behöver inte slipa och göra allt megatråkigt förarbete utan kör direkt på det roliga, alltså målningen. Färgen som knappt doftar någonting (måla med fördel inomhus) torkar sedan rekordsnabbt på ynka 30 min och dessutom skall den vara extremt täckande (räcker oftast med ett lager färg). Efter målningen bör du vaxa med Annie Sloans Soft Wax för att självaste möbeln skall få en hårdare och mer slitstark yta. Det är dock inget krav om du hellre vill ha en matt yta men då ej lika slitstark.

Jag har ju inte vår hallmöbel hemma ännu så efter allt arbete med den så kommer jag att recensera färgen från Annie Sloan bättre och berätta vad jag tyckte. För i mina ögon låter det lite för bra för att vara sant. Men jag tror helt enkelt att den faktiskt är så bra som det sägs. :-D
Vill påpeka att den har ett mycket fördelaktigt pris vilket inte jag trodde.

Trevlig fredag!

Kramar / Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar