tisdag 22 januari 2013

Så mycket vi inte vet…

IMG_8300

För två veckor sedan köpte jag hem en ny ansiktskräm och valet föll på det ekologiska märket Estelle & Thild. Vi borde alla göra mer aktiva val, inte bara för vår skull utan för världens & miljöns skull.
IMG_8301

Estelle & Thild använder naturliga och ekologiskt odlade råvaror, där produktionen är miljövänlig, förpackningarna är återvinningsbara, onödiga produktkartonger undviks och inga produkter eller råvaror är testade på djur.
Estelle & Thild kommer från Sverige och är ekologiskt certifierade – du kan se miljömärkningen på förpackningen.

Ökad medvetenhet!
Idag har jag varit på utbildning med jobbet. Jag är nämligen utvald till hållbarhetsambassadör och har fått gå en grundläggande utbildning om just Åhléns arbete inom hållbarhet. Vi fick även insyn i världens levnadssätt idag och jag blev aningen ställd.
På det sätt som vi idag lever kommer inte jorden att klara sig utan vi lever på ett sådant sätt att vi behöver fyra jordglober. HALLÅ!!! Vi måste vakna!
Många säger att vi i Europa gör mycket och att de andra stora länderna (T.ex. Kina & Japan )också måste göra sitt och absolut! Jag håller med men det är inte en ursäkt för att vi INTE skall göra vår del.
Att göra ett aktivt val – att välja en ekologisk produkt eller miljömärkt produkt gör världen bättre där produkten har tagits fram på ett schysst sätt, utan bekämpningsmedel och där arbetarna i U-länderna har bra arbetsförhållanden.
Jag är oerhört stolt ha Åhléns som arbetsgivare och vara med i utvecklingen om en hållbar handel. Vill du veta vad vi gör så kolla in vår Hållbarhetsrapport HÄR!!!
Tack för att jag fick ordet! ;-)
Jag skall definitivt göra fler aktiva val för miljön!

Kramar till er / Anna ♥

4 kommentarer:

  1. Du kommer att bli förvånad när du börjar läsa innehållsförteckningar på babywipes och andra babyprodukter... Fulla med skit. Och har du kollat innehåller på bodyshops bodybutter som du skrev om tidigare? När jag var gravid fanns bara en utan parabenen som jag smörjde magen med. Kolla på Naturskyddsföreningen finns massor av tips och undersökningar. Bästa baby rengöringsripset: babyolja libros eller coops, pappers elller skummservetter och ljummet vatten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina tips, jag vet att många babyprodukter innehåller parafiner som används i t.ex ljus. Till myran kommer jag använda ekocertifierade produkter.
      Jag vet att bodyshop arbetar mycket för bra arbetsförhållanden etc, men ska helt klart kolla upp detta med parabener. Så mycket man inte vet! Kräm kräm Anna

      Radera
  2. Ser vad din vän skriver ovanför och vill bara dela med mig av ett gott tips. Så länge Astrid har funnits har jag bara tvättat henne med "Aloe Liquid soap forever" som är ett aloevera tvål fritt från massa "skit" och är väldigt skonsamt för huden och miljön! Jag har tvättat hennes kropp men även också håret med den. Huden är ju vårt största organ och suger upp allt vi smöjer och tvättar den med, så som du själv säger är det ju viktigt vad man väljer för produkter! :-)Kul att se att Åhlens har så bra grejor, ska ta en titt in där nästa gång jag är i stan! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Tack Nina för tipset! Det är ju helt otroligt vad dålig koll man (läs jag) har. Alla ekologiska tips tas tacksamt emot. Ja, kolla in Åhléns, det finns massa ekologiskt! =) Kram

    SvaraRadera