fredag 1 november 2013

Nygammal hallmöbel

hall

För ett tag sedan skrev jag om att vi köpt en hallmöbel på Erikshjälpen. Nu äntligen har jag målat klart den och vi har fixat lite i vår hall. Tanken är dessutom att vi framöver skall fixa hallen (måla om etc.) men det står inte överst på listan just nu.
Här ser ni i alla fall före & efter bilder och om jag är nöjd? Svar JA! ;-)

IMG_3378

Så här blev det och det lilla skåpet i möbeln förvarar Viggos skor, vantar & mössor. Perfekt när vi skall gå ut & jag vill sätta mig ner för att kunna klä honom.

IMG_3380

IMG_3383

IMG_3384

IMG_3385

Den fina ståltavlan med ♥ där du själv kan välja vilka bilder du vill ha med köpte jag på Storegården i Alboga. Där säljer de också Annie Sloans färger som jag använt till denna möbel.

IMG_3375

Med Annie Sloans färger kan du lätt få till en lite slitigare look. Jag har testat mig på det & slipade snabbt ner färgen på platser där det innan målningen var slitet. För att få ett mer levande & lantligt utseende.

IMG_3390

 

Jag kan varmt rekommendera Annie Sloans färger om du vill måla möbler för att få en mer sliten & lantlig look - shabby chic. Med Annie Sloans färger behöver du inte göra något som helst förarbete förutom att tvätta av din möbel. Sedan är det bara att göra det roligaste & börja måla.

Vår hallmöbel var väldigt mörk så det krävdes 2 strykningar & på vissa ställen 3 MEN…
…färgen torkar snabbt (30 min) så för mig gjorde det absolut ingenting. Det är en lättarbetad färg och oerhört dryg. Jag har fortfarande kvar 1/4 trots mycket målning. Eftersom färgen ej luktar så kan du med fördel måla möbeln inomhus.
Mitt tips: Har du målat på ett ställe så gå inte tillbaka & dutta igen utan vänta till färgen har torkat & stryk på ett nytt lager.

Om du önskar få en mer slitstark yta på din möbel bör du vaxa den. Stryk då på ett lager med vax med en luddfri trasa. Sedan kan du med en annan trasa polera upp ytan så den blir mer blank.

Annie Sloan – Inte en massa förabete utan börja med det roligaste & bli klar snabbt. :-)

Nej, nu måste jag rusa för Viggo har vaknat & dessutom är hans mormor på väg! :-)

Trevlig helg!

Kramar / Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar