måndag 5 mars 2012

Kycklingfilé med parmaskinka & balsamsås

IMAG0536

Lördagens middag var ett nytt recept som jag hittade på en blogg.
Supergod rätt!

IMAG0540

Till middagen och melodifestivalens andra chans blev det en flaska bubbel, Rene Barbier.

Godmorgon go vänner!

Tänkte bjuda på ett smarrigt recept som jag hittade här i vår cyberspace. Kan verkligen rekommendera det till helgens melodifestivals-final. =)

Önskar er en fin dag!

IMAG0535

Så här såg kycklingen ut innan den fick möta värmen i ugnen.

Kyckling med parmaskinka & balsamsås

Ingredienser - 4 pers
4 kycklingfiléer – 500 g
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 tsk oregano
4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
(fungerar utmärkt även med lufttorkad skinka)
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Krydda kycklingen med salt, peppar & oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda sedan skinkskivorna runt kycklingen och lägg den i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond & vitlök. Häll det i formen. Stek sedan i mitten av ugnen i ca 15 min. Strö över lite färsk oregano.

Servera med kokt ris och krispig sallad.

Tips: Om du vill ha ett lättare alternativ kan du använda matlagningsgrädde istället för vanlig grädde. Såsen blir supergod och jag kan varm rekommendera att du dubblar den. =)

Lycka till!

Kram Kram

2 kommentarer:

  1. så gott det ser ut. Det ska jag testa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör helt rätt i att testa, det är underbart gott! :-)
      Kram Anna

      Radera