söndag 9 december 2012

Annas lussekatter

baka

Min nya köksassistent fick stå till tjänst för första gången & jag är supernöjd! Så enkelt att baka att jag bara måste göra det snart igen! :-)

IMG_7773

Efter andra jäsningen var det dags för att pensla med vispat ägg (för den glansiga ytan) och sedan garnera med russin eller pärlsocker. Jag tog hälften med russin & hälften med pärlsocker bara för att jag inte gillar russin i bakverk, något jag ALLTID pillar bort.

IMG_7774

Lussekatten blev perfekt, mjuk & saftig…mums…

Nu har jag gjort mitt första julbak med min nya köksassistent från OBH Nordica. Jag är supernöjd & resultatet blev toppen. Mitt tips dock är att inte ta i mer mjöl än vad det står så att ditt bakverk inte blir för torrt. Det är lätt gjort då man oftast tror att det är mycket kladdigare deg än vad det är när man använder just en assistent.

Annas Klassiska Lussekatter
(ca 30 st)

Du behöver
50 g jäst
175 g smör eller margarin
2 påsar saffran – á 0,5g
2 dl strösocker
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
ca 1 1/2 liter (900 g) vetemjöl

Till pensling & garnering
Ägg, russin eller pärlsocker

Så här gör du
Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet. Stöt saffranet med lite av strösockret i en mortel. Rör ner saffranet i det smälta matfettet. Tillsätt mjölken så att degspadet blir ljummet till ca 37 grader.
Tillsätt degspadet i jästen och rör om så att jästen smälter. Tillsätt sedan resten av strösockret samt salt. Häll i nästan allt vetemjöl och arbeta degen i 5 min om du har maskin eller 10 min för hand. Strö lite mjöl ovanpå degen & låt jäsa under duk i 30-45 min.

Ta upp degen på mjölat arbetsbord och knåda i resten av mjölet.
Baka ut lussekatter, flätor eller vad du nu önskar. Lägg bröden på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under duk ca 30-45 till. Starta ugnen på 200 grader.

Pensla med uppvispat ägg & tryck i russin eller strö på pärlsocker.
Grädda lussekatterna i mitten av ugnen i ca 8 min samt längder & flätor i nedre delen av ugnen i ca 15-20 min. När det är färdiggräddat så låt det svalna på galler.

Lycka till!

Nu skall jag fortsätta att mysa här hemma samtidigt som snöstormen viner utanför dörren. Skönt att bara vara inne sådana här dagar.

Kram Kram

2 kommentarer:

  1. åh jag som trodde att du jobbade idag.. annars hade jag ju kunnat komma ut och myst med dig!!=)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen vännen då! Jag var ledig hela helgen men mest för att min chef tyckte det då jag varit extremt trött. Hela fredagen gick till att sova, har nog aldrig sovit så mycket i hela mitt liv! *skratt*
      Måste ses snart! Kramar

      Radera