onsdag 26 december 2012

Vecka 17 (16+2) ♥

v 16 (15 6)

Dessa bilderna är tagna i vecka 16 (15+6) och jag blev själv lite förvånad av hur mycket magen har växt. Riktigt roligt & mysigt! ♥

 

Kroppen – Magen växer och livmoderväggen tänjs ut allt mer. Kanske känner du vid den här tiden de första rörelserna från ditt lilla barn?
Blir du förkyld kan det vara svårare att bli av med besvären än vad du är van vid.

Barnet – Barnet mäter ca 18 cm mellan huvud och fötter. Vikten är 90-120 gram, kroppen är tunn och könsorganen utvecklade. Armar och ben är spinkiga och det mesta av skelettet består fortfarande av brosk som är mjukt och böjligt. Barnet saknar nästan helt underhudsfett. Ögonlock täcker ögonen och de kommer inte öppnas förrän vecka 26. Barnet upplever sin omgivning och kan reagera på det som händer på utsidan av magen. Det kan rycka till vid plötsligt höga ljud men lugnar sig oftast vid ett rytmiskt gungande.
Hjärnans utveckling är intensiv under den andra trimestern. Den skyddas av av löst sammansatta skallben. Dessa sluter sig så småningom men fontanellerna, de stora mjuka ytorna mellan skallbenen, kan finnas kvar tills dess att barnet är två år.

Mina funderingar från veckan som har varit – Julstressen har äntligen lagt sig lite och jag känner mig mycket lugnare än vad jag gjort. Jag skall se till att njuta mer av graviditeten vilket jag dessutom gör. Huvudvärken har sakta men säkert försvunnit efter att den etsade fast sig i närmare tre veckor.
Jag mår mycket bättre & känner mig piggare fastän jag fortfarande har lite trötthet kvar och gärna går undan då det blir för stimmigt. Magen växer som bara den och jag skall börja mäta den nu. (Ett tips från en god vän)
Jag känner ännu inga rörelser men är övertygad om att Myran har det bra där inne.

God fortsättning!

Kramar Anna

2 kommentarer:

  1. Fina mage!! Och god jul till Er!!

    Har varit på väg flera gånger att skriva till dig men blivit avbruten gång på gång :)
    Övningarna som vi gör är lätta att tillämpa hemma om man har svårt för att komma iväg. Roligast är ju att göra dem tillsammans med någon, t.ex. maken. Nu är ju du gravid så då kan man ju inte göra riktigt på samma sätt som annars....Men enligt min tränare (hon som visat mig alla övningar) så kan man, trots stor magen, göra övningar som: armhävningar, vadpress(stå i trappan och pressa foten upp och ner), jägarställning(Vila ryggen mot en vägg och böj benen, det ska se ut som om du sitter fast utan stol), utfall, box ( du sätter dig på knä och så står maken bakom dig och du boxar upp mot hans händer). Ja det finns som sagt mkt man kan göra och det är svårt att beskriva allt med ord. Jag lägger upp lite övningar på min blogg då och då och jag ska även se till att ha en demonstrerande bild!! :)Glöm inte att det alltid ska kännas bra och rätt för dig! Promenader är ju såklart super för dig också som gravid. Har du ff ont när du går/springer?

    Kram Nina & god fortsättning!

    Ps. Ett tag under min graviditet hade jag jätte mkt huvudvärk som efter ett tag släppte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nina! Tack för alla superbra tips.. bra att ha både nu och senare när jag skall komma i bättre form än vad jag tidigare varit... *ler*
      Jag har fortfarande ont i mina knän men promenerar så mycket jag kan. Skall ju även börja på gravidyoga i januari vilket skall bli spännande. :-)

      Ha nu en riktigt god fortsättning på er!
      Stora Kramar Anna

      Radera