onsdag 30 januari 2013

Vecka 22 (21+4)

V 21 4 med foto

Där inuti magen ligger den där lilla krabaten på bilden och sprattlar runt. Idag har det varit ganska lugnt därinne även om jag känt små rörelser ibland.

 

Barnet – Barnets sinnen mognar och utvecklas för varje dag. Det känner med sina händer över ansikte och kropp. Smaklökarna på tungan utvecklas. Ögonlocken är fortfarande slutna. Det är vanligt att bebisen vaggas till söms när du rör dig vilket gör att du ofta upplever rörelser när du själv vilar. Barnet har nu lite hår och nackvirveln syns tydligt. Hjärtat slår ungefär dubbelt så fort som ditt. De små öronen är mjuka men färdigformade och barnet hör allt mer av sin omgivning. Huden är fortfarande tunn och rödaktig på grund av de ytligt liggande blodkärlen och att barnet ännu inte lagt på sig något underhudsfett.

Mamman – Livmoderns övre kant når en bit ovanför naveln. Ditt tandkött kan vara svullet och det kanske blöder när du borstar tänderna. De flesta gravida mår fortfarande bra vid den här tiden och det kan kännas avlägset att börja planera för sin föräldraledighet. Det är dock klokt att tänka igenom situationen.

Mina funderingar från veckan som varit - Ja, nu är vi alltså redan inne i vecka 22 och jag känner mig mer gravid för varje dag. Vissa saker märker jag är aningen tyngre att göra och jag blir flåsigare. Jag har kommit på att jag måste undvika att sitta på ett visst sätt och att ligga på magen är ju sedan en tid tillbaka omöjligt. *skratt* Det är underbart att känna Myrans små buffar och jag längtar till varje liten spark som kan komma. Jag känner av att jag haft ganska ont i magen, typ växtvärk. Det oroade mig först men nu vet jag att det kan komma och speciellt om jag ansträngt mig. Jag måste anstränga mig och tänka efter mer på vad jag gör för att dra ner mitt tempo lite.

Kramar / Anna ♥

4 kommentarer:

  1. Oj vad lilla Myran växer!! Härligt! Men du får vara rädd om dig och inte jaga på för mkt!!!

    *kram*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lovar att jag är rädd om mig! Tack för din fina omtanke! :-)
      Det växer så det knakar och nu känner jag Myrans sparkar varje dag! :-)
      Kram Kram

      Radera
  2. Men käre värld !!!Det växer det där lilla krypet :-) Bara ni mår väl o allt bra - Då är jag också nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi mår toppen och jag mår verkligen som de flesta gravida i andra trimestern, TOPPEN alltså! :-)
      Hoppas vi snart ses igen... då får du nog chocken av den stora magen! hahahaha...
      Puss och Kram

      Radera