onsdag 27 februari 2013

Välkommen vecka 26

Myranmagar

Här ser ni hur myran växer…och jag tyckte att jag hade mage i vecka 18. *ler*

 

Barnet – Barnet är nu ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 900 g. Barnet kan andas in och ut. Ögonen är färdigbildade. Om du lyser på magen med en ficklampa kommer bebisen att vända på huvudet, vilket betyder att synnerven har börjat fungera. Barnet reagerar med högre puls när det hör ljud. Studier har även visat att barnet reagerar på beröring.

Mamman – Kom ihåg att smörja in magen med olja eller lotion för att förhindra graviditetsstrimmor. (Viktigt att veta är dock att detta även är genetiskt så det är inte helt säkert att du blir utan bristningarna.) Blodcirkulationen tar hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen vilket gör att ditt hjärta och dina njurar jobbar extra hårt. Hormonförändringar gör att du inte tappar hår som vanligt, vilket gör att ditt hår blir tjockare. Njut medan det varar – efter förlossningen tappar du det extrahår du haft under graviditeten.

Mina funderingar från veckan som varit – Efter en förkylning som tog kål på mig fick jag en efterlängtad vila under helgen. Myran har sparkat mycket mer än vanligt och jag börjar lära mig vilka tider vår lilla bebis är som mest aktiv. Jag älskar alla sparkar även de som faktiskt blivit lite hårdare och träffar på mindre roliga ställen i magen. I söndags började ländryggen göra riktigt ont och jag hoppas mest på att det bara är ryggont och inte början till foglossning. Vi var dessutom på vår första föräldragrupp som gav mycket nyttig info.

Nu väntar sängen, godnatt!

Kramar / Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar