onsdag 18 december 2013

Skumtomtefudge

IMG_3560[1]

I år är det jag som skall fixa dessertbordet till julafton och jag har bakat knäck, chokladbräck, skumtomtefudge i två smaker, lussebullar, kolakakor & havrekakor. Jag skall göra några sorter julgodis till men min favorit är helt klart skumtomtefudge så nedan kommer ett recept. :-)

God Morgon!

Igår var det premiär för Viggo att få välling och han slukade det utan problem. Vi ville börja med det just för att han vaknar och vill äta 3 ggr / natt igen. Vi börjar dock med små portioner välling för att vara försiktiga med hans lilla mage och så får vi öka successivt. I natt åt han bara 1 gång men han vaknade desto fler (nästan 1 gång i timmen). Just nu är han väldigt sällskapssjuk och vill vara jättenära hela tiden, vilket han får. :-) Mammas lilla ♥.

Nog om det!

Jag tänkte ge er ett smarrigt recept på mitt favorit-julgodis skumtomtefudge. Det bara måste testas! :-)

Skumtomtefudge
(ca 40 st)

Du behöver
10 st skumtomtar
150 g vit choklad
50 g smör
2 dl strösocker
1 dl visgrädde

Så här gör du
Klipp tomtarna i små bitar. Hacka chokladen fint.
Blanda skumtomtar, smör, socker & grädde i en kastrull.
Värm på svag värme tills allt har smällt & fortsätt sedan att koka
på svag värme i ca 10 min under omrörning.
Ta från värmen och rör ner chokladen. Fortsätt röra tills det är blankt.
Häll smeten i en form med bakplåtspapper, ca 20x25 cm.
Låt den stelna och skär upp i små bitar.

Tips: Skumtomtarna finns även med knäcksmak i år
vilket ger en riktigt god fudge.

Lycka till!

Kram / Anna

1 kommentar:

  1. Tack så mycket det var så goda att jag kommer att göra dem någon gång, vi får väl se när? Man kan ju ha vilka skummisar som helst :-)

    SvaraRadera