söndag 9 januari 2011

MJUK PEPPARKAKSTÅRTA


Här kommer receptet som jag lovat er på den mjuka pepparkakstårtan med frosting. Den är väl värd att baka för att smaka av med en kopp kaffe i gott sällskap.

Pepparkakstårta/muffins

Ingredienser:
100 g smör
2 st ägg
1½ strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 msk pepparkakskryddor
Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 msk färskpressad citron el limesaft
100 g philadelphiaost

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och blanda i mjölken. Häll i pepparkakskryddan i smör/mjölkblandningen och låt svalna.
Vispa ägg, vaniljsocker och socker pösigt och blanda i allt annat samt mjölkblandningen.
Fyll kakformen el muffinsformarna och grädda i mitten av ugnen. Om du gör tårta ca 25-30 min och muffins ca 15-20 min beroende på storlek.
Under tiden de gräddas gör frostingen genom att vispa smör, florsocker, citronsaft och philadelphiaosten krämigt. Bred den på den svalnade tårtan/muffinsen och garnera med strössel eller lingon. Voilá, bara att avnjuta med en kopp kaffe!

Tips: Blanda varsamt när du blandar i bakpulvret så att tårtan jäser som den skall.

Lycka till!

Denna sista veckodagen har varit lugn med ett kort arbetspass på agendan. I övrigt känner jag mig helt slut och det känns verkligen som sista dagen i veckan där söndagen snart skall lämna över till måndagen och en ny vecka.

Kram Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar