torsdag 8 september 2011

MIN KLADDIGA KLADDKAKA

IMG_0798

Denna kladdkaka blev mumsigt kladdig och dessutom är den helt glutenfri för oss som inte tål mjöl. Har ni inte det problemet så tar man ju självfallet vanligt vetemjöl. =)

IMG_0799

Till den söta kakan serverade jag osockrade bär vilket blev en härlig kombination av sött & surt.

Nedan följer det mumsiga receptet på den kladdiga kladdkakan…

Du behöver
2 ägg
2.5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

Så här gör du
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret i en kastrull
Vispa ägg och socker tills det blir poröst
Blanda samman med resten av ingredienserna men blanda försiktigt annars blir smeten luftig och kladdkakan torr.
Häll ner smeten i en brödad form
Grädda i 15-20 minuter beroende på hur kladdig kladdkaka du vill ha.
Låt svalna och servera med grädde eller glass.

Lycka Till!

Detta receptet hittade jag på HÄR, en blogg om bara kladdkakor!

IMG_0801

mmmm…blir nästan lite sugen på kladdkaka nu…;)

God Kväll på er!

Nu har ni helgen på er att testa denna supergoda kladdkaka, glöm inte att tala om för mig hur det gick bara. =)

Idag har himlen öppnat sig totalt över vårt älskade Skåne och stundtals kändes det som att stå i duschen med kranen vriden på max. Precis när jag skulle lämna huset för att gå till bussen var sikten utanför helt dold av allt regn men jag fick på mig full regnmundering + paraply och klarade utmaningen galant.

Nu sitter vi i soffan och myser efter ett litet besök av svärmor med make vilket var väldigt trevligt. Min kära Markus bakade äppelpaj med vaniljsås gjord på våra egna äpplen från trädgården. Lantligt, mysigt & riktigt riktigt god!

Nu väntar snart sängen!

Sweet Dreams & Kramar

2 kommentarer:

  1. Det står inte vilket typ av mjöl du använde dig av. Jag är ny i den glutenfria världen mvh Camilla
    Camilla.e.s.svensson@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla! Jag har varierat mig men använder vanligtvis Sempers. Funkar även utmärkt med Finax mjölmix, både vanligt & grovt.
      Eller om du vill ha en helt vanlig så använd vetemjöl.
      Trevlig Kväll!
      Kram Anna

      Radera