söndag 17 mars 2013

Välkommen vecka 29

IMG_0078[1]

Här är jag i ny härlig vårkofta (Åhléns), nya jeans (H&M mammabyxor), nya kängor (Wera, Åhléns) utanför mina föräldrars hus och i vecka 29 (28+0).

vecka 27 5

Bilder tagna i sen vecka 28 (vecka 27+5). Nu är det verkligen en rund form på magen!

Barnet – Barnet är runt 37 cm långt och väger cirka 1,2 kg. Barnet kissar och dricker 0,5 liter fostervatten varje dag. Dess huvud är stort i förhållande till resten av kroppen och det är fortfarande magert utan underhudsfett. Än kan det fritt ändra läge och slå kullerbyttor i mammas mage. Det är vanligt att barnet vid den här tiden sparkar mycket men en del barn är mer stillsamma än andra.

Mamman – Om mamman är stressad eller upprörd reagerar barnet troligen på de stresshormoner som frigörs och cirkulerar över till barnet via moderkakan. Prova att lugna barnet genom att ta några lugnande andetag och slappna av. Prata lugnande, stryk över magen och rör dig mjukt så kommer de flesta barn till ro igen. Precis som efter födelsen. Det är individuellt hur stor mage du har. Det växande barnet blir allt mer utrymmeskrävande och pressar dina organ åt sidan.

Mina funderingar från veckan som varit – Nu tycker jag väl ändå att det dröjt lite för länge sedan jag uppdaterat denna punkten, ca 3 veckor och hoppas på att bli lite bättre. ;-)
Men veckorna som gått har varit fantastiska som det mesta i graviditeten. Jag bara älskar detta livet och myran är en livlig liten krabat som sparkar för fullt. Maken har legat och känt på magen efter att jag somnat och Myran har då sparkat för fullt, något som jag själv inte märker. Jag har blivit smått galen i kexchoklad men försöker hålla mig borta, går sådär! *skratt*

Hoppas ni haft en mysig helg!

Kram Kram / Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar